RSS

Opdracht #sxdweek1: De drie gezichten van sociale media

10 Sep

Als eerste opdracht voor het vak Social Interaction Design moesten we deelnemen aan een community. De keuzes die wij hadden waren: Learning to love you more (LTLYM), Bookcrossing en Geocatching. Ik heb ervoor gekozen om aan LTLYM deel te nemen. Daarnaast heb ik een redesign gemaakt van LTLYM en de community geanalyseerd door middel van de theorie van Adrian Chan.

Deelname community
Ik heb ervoor gekozen om aan de community LTLYM deel te nemen. Dit is een site waar allerlei opdrachten opstaan die je kan uitvoeren en op hun site kan plaatsen. Het plaatsen is nu niet meer mogelijk doordat ze de community hebben afgesloten, maar je kunt nog wel de opdrachten uitvoeren. Het leek mij wel leuk om de opdrachten uit te voeren die op de website staan. Daarom heb ik gekozen om opdracht 33 te maken: vlecht iemands haar. Deze opdracht heb uitgevoerd bij mijn zusje, hiernaast op de foto te zien. Ik vond het wel leuk om te doen, want je kan wel creatief zijn met haar. Ook had ik al een tijd niet meer gevlochten en vond ik het wel leuk om weer eens te doen.

LTLYM is een leuke community, ik vind het vooral leuk om resultaten van anderen te bekijken, maar ook wel om zelf mee te doen. Toch zou ik uit mezelf niet zo snel meedoen aan zo’n community, doordat het voor mij niet veel toegevoegde waarde heeft. Maar het zou mij wel meer gemotiveerd hebben om mee te doen aan deze community als je kon reageren op elkaars uitgevoerde opdrachten of er iets mee kon verdienen.

Analyse LTLYM
Ik heb LTLYM geanalyseerd aan de hand van de theorie van Adrian Chan, een van de beste social media experts. Volgens hem is social media in te delen in 3 groepen, namelijk de spiegel, canvas en het raam. Een spiegel staat voor interesse om naar jezelf te kijken. Canvas staat voor interesse om naar anderen te kijken. En een raam staat voor interesse voor elkaar. Hieronder ga ik de drie aspecten bespreken met betrekking tot LTLYM.

Een spiegel kwam ik al meteen tegen bij LTLYM. Je wilt namelijk een opdracht gaan uitvoeren en dit aan anderen laten zien. Dit draait dus vooral om jezelf. Ik begon al meteen na te denken hoe ik de opdracht zou gaan uitvoeren. Maar voordat ik begon met de opdracht uitvoeren keek ik eerst wat de anderen erop hadden gezet. Hier kom je meteen bij een canvas terecht. Je toont namelijk interesse in een ander. Het was best leuk om te zien hoe iedereen de opdracht uitvoerde en dat zorgde voor veel inspiratie.

Een raam heb ik in deze community niet gevonden. Dit komt doordat je elkaar geen feedback kunt geven of iets kan liken. Ik vind dit erg jammer, want voor mij zou het de community een stuk leuker maken en me veel meer stimuleren om mee te doen. Maar de site is ook niet meer actief en daardoor zou het er waarschijnlijk ook niet zijn.

Redesign LTLYM
Zoals ik hierboven al vermeld heb, is er nauwelijks sprake van een raam. Voor deze opdracht is het de bedoeling een aspect dat onderbelicht wordt bij de community over te belichten. Daarom maak ik een redesign van LTLYM en zorg ik ervoor dat het raam meer aan bod komt. Hieronder staat een wireframe van mijn redesign.

Het is dus de bedoeling om meer met elkaar te kunnen communiceren. Daarom moet het mogelijk zijn om te kunnen inloggen en op elkaar te kunnen reageren. Op mijn wireframe is dit te zien. Als iemand een opdracht heeft uitgevoerd, kun je dit bekijken door op de opdracht te klikken of door te kijken bij ‘more..’. Ook kan je elkaar feedback geven door te reageren en door sterren te geven. Zo kan je tips van elkaar krijgen en elkaar helpen. Bovendien krijg je door het aantal sterren die je krijgt een rank per opdracht. De top 3 van elke opdracht staat aan de zijkant weergegeven. Zo krijg je waardering voor je uitgevoerde opdrachten. Doordat je nu kan communiceren met elkaar en elkaar kunt helpen, wordt dit concept een raam. Het wordt zo ook leuker om deel te nemen aan deze community.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 10 september 2012 in DMEC

 

Geef een reactie

 
