RSS

#sxdweek3: Sociale Activiteiten als Metafoor

24 Sep

Voor de derde ontwerpopdracht was het de bedoeling een sociale activiteit als organisatorische metafoor te kiezen en aan de hand daarvan een community op te richten. Ik heb voor de sociale activiteit (dames)voetbal gekozen, dit omdat ik het een erg leuke sport vind en het dan ook zelf doe. Ik speel bij de club Albatross in dames 1. Daarom wil ik hiervoor een community maken.

Community
Deze community is dus bedoeld voor mijn voetbalteam. Ik zou het namelijk wel handig vinden om te kunnen communiceren via een community en bovendien alle gegevens te vinden die het team nodig heeft.

Ik heb als metafoor en achtergrond een voetbalveld gekozen, dit omdat je dan denkt aan voetbal. In dit voetbalveld heb ik verschillende items geplaatst die te maken hebben met voetbal. Deze items/metaforen zijn klikbaar en ik zal hieronder uitleggen waar ze voor staan.

Prikbord: Bij het prikbord kan je allemaal Post-it Notes vinden. Je kan op het plusje drukken en zo een Post-it Note schrijven of typen. Vervolgens kan je hem op het prikbord plaatsen, je kan hierop bijvoorbeeld een training afzeggen, zeggen wie er moet corveeën of gewoon gezellig met elkaar praten.

Coachbord: Hier kom je uit op een coachbord en kunnen de posities van de teamleden geplaatst worden voor de volgende wedstrijd. Alle foto’s met naam van de teamleden zijn zichtbaar, deze kan je op het bord slepen en zo een teamopstelling maken. Aan de kant van de tegenstanders worden rondjes gebruikt. Alleen de trainer kan de posities aanpassen, zo weet je precies waar je staat als speler en er kunnen ook looplijnen en uitleg bijgetekend worden.

Vrouwelijke voetbalschoen: Hier kan je alle informatie vinden over de wedstrijden, zoals waar en hoe laat je moet voetballen.

Beker: Hier kan je de standenlijst vinden, zodat je precies weet op welke plaats we staan. En nog meer gestimuleerd wordt om je best doen om te winnen.

Richtlijnen voor metafoorgebruik
Metaphors are cultural.
Het ontwerp is eigenlijk vooral gericht op de Dames 1 van Albatross. Ze kunnen hier alle informatie vinden die het team nodig heeft.

Metaphors are contextual.
Ik denk dat mijn ontwerp wel aan deze richtlijn voldoet. Het is wel een simpele/letterlijke weergave, maar dit heb ik gedaan omdat er niet veel patterns in mochten zitten en ik denk dat dit wel praktisch kan zijn, doordat je alles in een overzicht kan zien.

Fit the Metaphores to the functionality.
Mijn community is denk ik wel functioneel, omdat alles hierop staat wat je moet weten als voetbalster. Ik weet alleen niet of de interface voor iedereen werkt, maar het lijkt me wel duidelijk waar de items voor staan en anders kom je er wel snel achter. Misschien zouden alleen de vrouwelijke voetbalschoen en de beker voor verwarring zorgen. De Post-it Notes zijn misschien niet erg praktisch, het zou beter zijn om gewoon berichten te kunnen plaatsen, maar doordat er geen patterns gebruikt mochten worden heb ik voor Post-it Notes gekozen, dit vond ik wel een leuke invulling daarvoor.

Use metaphores to uncover otherwise hidden aspects of the material.
Ik denk dat er niet veel verborgen is in deze community.

Discard process metaphors when neccessary.
In het bedenkingproces heb ik nagedacht over allerlei metaforen, hiervan heb ik er ook genoeg weggegooid. Maar de opdracht was onder andere het bedenken van een metafoor, dus deze kan niet weggelaten worden.

Do not let metaphor ruin key features.
Ik denk dat de items wel duidelijk zijn waar ze voor staan. Misschien alleen kan alleen de vrouwelijke voetbalschoen en de beker voor verwarring zorgen, maar daar kom je snel achter waar het voor staat.

Choose metaphors that are appropriately scalable.
Ik denk dat deze metaforen wel goed schaalbaar zijn als het nodig is. Je zou ook andere elementen in mijn ontwerp kunnen en bovendien kunnen alle elementen kunnen verplaatst worden.

Let your metaphors degrade and die.
Dit punt is niet van toepassing.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 24 september 2012 in DMEC

 

Geef een reactie

 
