RSS

#sxdweek4: Ambient Intimacy, Life Streaming en Kritisch Ontwerp

01 Okt

Voor de vierde ontwerpopdracht is het de bedoeling om een awareness system met een life-streaming dienst te ontwikkelen. Hieronder ga ik eerst een aantal voorbeelden van Bill Gaver bespreken. Daarna ga ik het hebben over wat ik zelf heb ontwikkeld.

The Bench Object
The Bench Object is een bank die uit twee delen bestaat. Als je op het ene deel gaat zitten dan wordt het andere deel verwarmd. Als er dus 2 mensen op de bank zitten voel je elkaars aanwezigheid.
Ik vind het wel een leuk idee dat de bank verwarmd wordt, maar zelf zou ik me erg ongemakkelijk voelen, als de bankwarmte van jou afhankelijk is. Ik zelf zou de bank dus denk ik niet gebruiken.

The Feather
The Feather is een veer in een vaas de omhoog wordt geblazen door een ventilator, als een fotolijstje wordt aangeraakt. Dit kan overal gebeuren, dit staat symbool voor het denken aan iemand.
Ik vind het wel een grappig idee, je weet alleen nooit of iemand echt aan je denkt, je kan ook gewoon aan het opruimen zijn. Ook zou het leuker zijn als het niet een veer is dat je ergens neer moet zetten, het zou beter zijn als je iets van een lampje laat branden, zodat je overal kunt zien dat iemand aan je denkt.

The Scent
The Scent heeft hetzelfde idee als The Feather, alleen dan is het niet met een veer maar met een geurtje. Het is namelijk een schaal met een verwarmingselement en olie. Wanneer er dus aan iemand gedacht wordt, dan komt er een geurtje vrij, bijvoorbeeld het favoriete geurtje van de twee. Deze geur zou ook een tijdje blijven hangen.

Ik vind dit idee beter dan The Scent, omdat ik een geurtje persoonlijker vind en dit doet je ook denken aan je geliefde. Bovendien is het ook lekker dat het geurtje nog een tijdje blijft hangen, dit gebeurt namelijk ook vaak in je hoofd als je aan je geliefde denkt.

Shakers
Shakers zijn vooral gericht op vriendschappelijk contact. Je kan schudden met de Shaker en dan voelt de andere persoon dat. Zo zou je kunnen communiceren.
Ik vind dit niet zo’n goed idee. Je hebt wel contact met een ander, maar er zitten totaal geen emoties en gevoelens achter. Bovendien heeft het naar mijn mening niet zoveel nut om zo te communiceren.

Monitor the Heartbeat
Monitor the Heartbeat is een systeem dat de hartslag van je liefde weergeeft. Dit is te zien op een beeldscherm, die hij of zij bij zich heeft. Dit zorgt voor een krachtig contact.
Ik vind dit wel een leuk idee, doordat je zo nog goed verbonden bent met je geliefde ook op een afstand. Aan zijn/haar hartslag kan je misschien zijn/haar gevoelens volgen. Alleen een hartslag wil niet altijd wat zeggen, als je bijvoorbeeld aan het sporten bent kan je hartslag ook toenemen, terwijl je geliefde misschien wel denkt dat het over hem/haar gaat.

Murphy’s Earwarmer
Murphy’s oorwarmers worden warmer als je geliefde tegen een apparaat blaast of praat. Het is wel grappig bedacht, maar mij lijkt het niet zo fijn zo’n warm gevoel in je oren, het is voor mij dan ook niet zo succesvol.

The Kiss Communicator
The Kiss Communicator moet symbool staan voor een handkus. Het is de bedoeling dat je blaast tegen een apparaat en hierdoor ontstaan golven. Deze verschillen met hoe hard je blaast. De ander kan zien hoe hard er geblazen is, doordat hij of zij precies dezelfde golven ziet.
Ik vind het wel leuk bedacht, maar toch heb je er niet heel veel aan. Ik denk ook dat je niet zoveel verband legt met een echte kus, ik zou het denk ik niet gebruiken.

Mijn Awareness system
Mijn idee is om een horloge te ontwikkelen die je gevoel weergeeft. Je hartslag en lichaamstemperatuur worden onder andere opgenomen, waardoor het apparaat kan zien hoe je je voelt. Dit wordt doormiddel van kleurtjes weergegeven op je horloge en op social media geplaatst (Als je dat toestaat). Ook kan je op je horloge of social media bekijken hoe anderen zich voelen.

Als je weet hoe iemand zich voelt, kan dit voor begrip zorgen en je kan je gedrag soms aanpassen. Als iemand zich bijvoorbeeld verdrietig voelt, kan je daar rekening mee houden, iemand kan bijvoorbeeld bot reageren. Ook zou je diegene misschien kunnen troosten, door een steun te zijn. Als iemand vrolijk is kan je gezellige gesprekken voeren en al je verhalen vertellen. Zo weet je precies waar je aan toe bent, voordat je met iemand contact maakt en kan je misschien iemand helpen.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 1 oktober 2012 in DMEC

 

Geef een reactie

 
