RSS

#sxdweek5: Gamification

21 Okt

De vijfde Sxd-opdracht gaat over gamification en playification. Ik heb voor deze opdracht een aantal TED-presentaties bekeken, zodat ik beter wist wat het inhield. Bij gamification zijn er vaak regels aan een taak en opdracht verbonden. Bij playification is er meer vrijheid en zijn er niet zo zeer spelregels.

Eerst ga ik een aantal voorbeelden bespreken uit de TED-presentatie. Daarna maak ik een redesign op een onderdeel van de H&M-site en probeer ik zoveel mogelijk playification toe te passen. Bovendien vertel ik wat over mijn design pattern See-and-catch.

Voorbeelden
Hieronder noem ik een aantal voorbeelden die in de TED-presentaties gegeven zijn. Vervolgens bespreek ik of het gamification of playification is.

Creditcard
Creditcards heb je in verschillende kleuren, dit bepaalt je status die je hebt. Dit is dus een soort gamification, je wilt hogerop komen om een betere creditcard en dus meer aanzien te krijgen.

Happy Hour
Als je op een bepaald tijdstip een drankje besteld hoef je minder te betalen of krijg je er een gratis drankje bij. Dit is gamification, door de regeltjes die er opgesteld zijn, namelijk het tijdstip, de locatie en de kosten.

Farmville
Farmville is een spel waar je je gewassen moet oogsten en dit ook steeds bij moet houden om de zoveel uur, waardoor je gewassen toe kunnen nemen. Deze regels zorgen ervoor dat Farmville bij gamification hoort.

School
Op school wordt er met cijfers beoordeeld. Er zit dus een normeringsmeter in wat zorgt voor gamification. Je probeert eigenlijk een zo’n hoog mogelijk cijfer te halen. Maar aan de andere kant is het ook een soort van playification doordat er niet echt veel regels zijn, vaak kunnen de cijfers namelijk gecompenseerd worden, maar verder zit er niet echt een beloning aan. Wat wel interessant zou zijn om een soort scoresysteem te maken met verschillende levels waardoor je een beloning krijgt. Dit zorgt gamification. Ook al denk ik zelf dat je het dan alleen maar om de levels gaat doen, je moet ook zelf bewust willen leren.

LinkedIn
LinkedIn laat alle gebruikers een voortgangsbalkje zien met hoeveel procent je profiel gevuld is. Dit is een goed voorbeeld van gamification, want bijna iedereen wil die meter op 100% hebben staan. Dit zorgt namelijk voor compleetheid en hier streven we naar.

World of Warcraft
World of Warcraft bevat playification en gamification, binnen het spel heb je namelijk best wel veel vrijheid. Als je je karakter beter wilt maken, zijn er wel een aantal regels in het spel. Je zou dan taken en opdrachten in het spel moeten doen om hogerop te komen. Het sociale aspect valt misschien wel onder playification.

Vitaly
Vitaly zorgt ervoor dat je op tijd je medicijnen inneemt, gebeurt dit niet dan gaat de dop gloeien. Er is geen scoresysteem aanwezig, maar er zijn wel regels. De medicijnen moeten namelijk op tijd ingenomen worden, dit zorgt voor gamification.

Modern Warface
In Modern Warface kan je een steeds hogere rank in de vorm van een badge verdienen. Je zou de opdrachten volgens bepaalde regels moeten uitvoeren, anders haal je de badge niet. Dit is dus gamification.

Digg
Bij Digg kan je artikelen en nieuws vinden en delen. Degenen met de beste artikelen kregen punten van andere gebruikers en zorgde voor een ranglijst. Dit is gamification. Maar doordat bepaalde mensen zo hoog op de ranglijst wouden komen en het niet meer alleen om goede artikelen ging, hebben ze deze optie verwijderd en is het nu dus playification.

Darpa Balloon Game
Hier is het de bedoeling dat je een aantal ballonnen vindt door samen te werken. Als je alle ballonnen gevonden hebt krijg je een bepaald geldbedrag. Dit is vooral een voorbeeld van playification, omdat alleen het doel vastligt. Je hebt ook veel vrijheid of je het spel wel of niet wilt spelen.

Speedcam Lottery
Hierbij werd een flitspaal geplaatst die het boetegeld van snelrijders door een loterij verdeeld over de mensen die netjes gereden hebben. Als je langs de paal komt en je rijdt netjes, maak je kans om het boetegeld. Het is een vorm van gamification, door de regels en de beloning. Maar het is ook playification doordat je op je rijgedrag gaat letten en misschien wel beter gaat gedragen.

Dashboard games in de auto
Dit is gaat over het rijden in de juiste versnelling. Je hebt een plantje op de dashboard en de plant groeit als je zuinig rijdt en verwelkt als je niet zuinig rijdt. Iedereen weet hoe je moet rijden, het plantje is een soort beloning als je zuinig rijd. Dit zorgt ervoor dat het onder gamification valt.

World Without Oil
Dit is een spel waarbij je een oliecrisis moet overleven. Dit is wel een vrom van playification, doordat er niet echt regels zijn en alles uit de echte wereld is nagebootst.

Superstruct
Dit is een spel, waarbij je er vanuit gaat dat de mens nog maar 23 jaar leeft. Hierbij is het de bedoeling om creatieve problemen te verzinnen. Dit behoort tot playification, doordat er veel vrijheid is.

Evoke
Dit is een spel waar je echte problemen kunt oplossen. Het probleem staat weergegeven in een stripvorm, en door samen te werken kan je een probleem oplossen. Dit behoort ook tot playification.

Redesign H&M
Ik heb ervoor gekozen om een onderdeel van H&M te playifyen. Het leek mij wel leuk om iets te verzinnen om meer inspiratie op te doen voor kledingkeuzes en dan op een speelse manier. Ze hebben al wel artikelen over andere mensen en een paspop waar je de kleding kan aantrekken, maar nog niks interactiefs. Ik heb dus bedacht om een soort spel te maken waar je de kleding kan vangen doormiddel van een shoppingbag opzij te bewegen. Dit kan je doen met de muis of de pijltjestoetsen. Vervolgens komt je gevangen kleding op een paspop om te zien hoe het staat. Soms vang je misschien iets wat je niet zo snel zou kiezen of combineren, maar staat het wel heel leuk. Het gaat zo in zijn werk, als je bijvoorbeeld een T-shirt vangt komt dat meteen op de paspop. Vang je weer een ander T-shirt komt dit op de paspop en gaat het andere shirt in de shoppingbag. Zo maak je door kleding te vangen een aangeklede paspop. Als je op de shoppingbag klikt kan je ook zelf combinaties maken. Door op het artikel te klikken dat je leuk vind kan je de productinformatie van een product zien, vervolgens kan je het ook kopen.

Design pattern See-and-catch
Mijn idee zou ook tot een design pattern veralgemeniseerd kunnen worden. Ik noem mijn pattern: See-and-catch. Dit omdat je dingen voorbij ziet komen en hetgeen waar je interesse in hebt kan je vangen. Je kan dit ook op andere dingen dan kledingstukken toepassen, bijvoorbeeld op gadgets of woonaccessoires. Eigenlijk is het de bedoeling om ook andere dingen te zien dan wat je zoekt, zo krijg je inspiratie. Als je bijvoorbeeld je woonkamer wilt inrichten kan je ook een kale kamer weergeven, en hem vullen door spullen te vangen.

Advertenties
 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 21 oktober 2012 in DMEC

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: