RSS

#sxdweek 6: Prosumers (en Use Cases)

05 Nov

De zesde sxd-opdracht gaat over prosumers. Dit is een samentrekking van ‘consumers’ en ‘producers’. Het gaat over de rol van de gebruiker, die is zo veranderd dat de gebruiker niet alleen maar toekijkt, maar ook zelf actief meedoet aan een community en mee helpt ontwikkelen.

Analyseopdracht Gerhard Fischer
Ik heb het artikel ‘Understanding, Fostering , and Supporting Cultures of Participation’ van Gerhard Fischer gelezen om te kijken hoe dit prosumer-gedrag uitgelokt kan worden. Er worden in dit artikel drie ontwerprichtingen besproken, namelijk: Meta-Design, Social Creativity en Richer Ecologies of Participation. Hieronder bespreek ik deze drie ontwerprichtingen en licht ik de belangrijkste richtlijnen/tips toe.

Meta-Design
Meta-Design is gericht op ‘ontwerpen voor ontwerpers’. De ontwerper maakt een open systeem, waar de gebruikers zelf veranderingen kunnen aanbrengen. Er wordt aangenomen dat gebruikers namelijk vaak betere oplossingen kunnen bedenken voor problemen die ze vinden tijdens het gebruik van de software. Een aantal richtlijnen waar je rekening mee moet houden bij het ontwerpen zijn:

– De mogelijkheid om te veranderen moet aanwezig zijn.
– Veranderingen moeten technisch mogelijk zijn.
– De voordelen moeten worden gezien.
– De omgeving moet ervoor zorgen dat mensen mee gaan doen.
– Het delen van veranderingen moet laagdrempelig zijn.
– Designers moeten meta-designers worden.

Social Creativity
Meer mensen, zorgen voor meer ideeën. Het samenbrengen van een grote groep mensen, geven die groep de mogelijkheid om nieuwe ideeën te bedenken. Deze ideeën kunnen gebruikt en samengevoegd worden. Een aantal belangrijke punten voor Social Creativity zijn:

– Diversiteit, elke gebruiker moet een uniek stukje informatie of eigen kijk hebben.
– Onafhankelijkheid, gebruikers laten zich niet beïnvloeden door anderen.
– Decentralisatie, de gebruikers hebben de mogelijkheid om zich te specialiseren en door te bouwen op locale kennis.
– Aggregatie, het systeem kan mensen samenbrengen met zelfde denkwijze of meningen.

Ook moet je de gebruikers de mogelijkheid geven om:
– Zichzelf te uiten.
– Gemotiveerd zijn raken om bij te dragen.
– Gehoord te worden.

Richer Ecologies of Participation
Iedereen heeft verschillende motieven om mee te doen aan een community. Ze hebben dus ook verschillende belangen en moeten verschillend aangesproken worden. Dit geldt ook voor de bijdrage van een gebruiker aan een community. Deze tips kan je gebruiken:

– Lage drempel, hoog plafond. Gebruikers moeten al vroeg een bijdrage kunnen leveren, maar ook de gebruikers met meer ervaring belonen voor hun bijdrage.
– De verschillende levels van participatie, krijgen hun eigen interactie ontwerp.
– Ondersteun de verschillende soorten gebruikers, met name als het gaat om de tijd en inzet die een gebruiker besteed aan de community.
– Beloningen en prikkels zijn nodig om de gebruiker mee te laten doen.

Wikipedia
Hieronder bespreek ik Wikipedia doormiddel van de drie ontwerprichtingen van Fischer.

Meta-Design: Op Wikipedia kan je zelf artikels toevoegen en aanpassen, en er zo met zijn allen aan bijdragen dat er goede artikelen op Wikipedia komen. Het is erg laagdrempelig om een artikel aan te passen of toe te voegen. Wel is er een beperking, je kan namelijk de site zelf niet aanpassen.

Social creativity: Iedereen die deelneemt aan Wikipedia heeft een uniek stukje informatie en een eigen kijk op een onderwerp. Dit kun je toevoegen aan een artikel en zo bijdragen aan de ontwikkeling van een artikel. Toch wordt je wel beperkt, je hoeft maar iets fouts te plaatsen en binnen enkele minuten is dit alweer aangepast. Je kan je dus niet echt persoonlijk uitdrukken en je specialiseren.

Richer Ecologies of Participation: Er is een lage drempel voor gebruikers om deel te nemen aan de site. Het is vooral gericht op het aanpassen van artikelen en dit kun je ook makkelijk doen. Toch wordt er niet echt wat gedaan aan de verschillende soorten gebruikers. Er zijn dan ook geen verschillende beloningen. Bovendien zijn er weinig prikkels om deel te nemen. Er zijn in verhouding dan ook weinig mensen die actief bijdragen aan artikelen aanpassen, de meeste mensen die gebruik maken van Wikipedia, gebruiken alleen de informatie uit de artikelen.

Use-cases Makers + co
1. De zoeker
De zoeker zoekt iets, bijvoorbeeld makers om inspiratie op te doen of je zoekt een item. Dit lid zou niet actief deelnemen aan de community, meestal zoekt hij iets, als hij het gevonden of niet gevonden heeft gaat hij weer weg. Wel kan hij geïnteresseerd raken, maar dan kom je bij een andere use-case.

2. De bezitter
De bezitter heeft iets in bezit, bijvoorbeeld een 3D-printer. Deze kan hij uitlenen/aanbieden. Zo kan je bijdragen aan de community door anderen te helpen, bovendien zou je hier iets mee kunnen verdienen. Zo blijf je je spullen aanbieden en actief op de community.

3. De maker
De maker produceert zijn werk op de community, om zo interesse te wekken van mensen en zijn werk te promoten. Je kan een dienst doen voor anderen, maar ook komt het wel eens voor dat ze wat nodig hebben voor hun werk, zoals een 3D-printer dan kan je contact maken met een bezitter om het te lenen. De makers zijn actief op de community.

4. De geïnteresseerde
De geïnteresseerde is ergens in geïnteresseerd bijvoorbeeld in een bezitter of een maker. Dit om bijvoorbeeld iets te lenen of inspiratie op te doen. Als geïnteresseerde doe je wel mee aan de community. Ze zullen vooral actief zijn en contact opnemen met de persoon waarin ze geïnteresseerd zijn.

Netwerkdiagram

Screenshots Use-cases

Advertenties
 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 5 november 2012 in DMEC

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: